Eten voor een hardloopwedstrijd: 7 handige tips

​Ga jij binnenkort meedoen aan een hardloopwedstrijd? Dan is het niet alleen belangrijk dat je goed traint, maar ook goed eet. Speciaal voor jou stelden we deze 7 hapklare tips samen. Ready, Set, Go!

18 februari 2017 - 1. Bereid je voor met koolhydraten

Een hardloopwedstrijd is een aanslag op je lichaam. Je hebt dus alle power nodig die je kunt verzamelen. Eet in de dagen voor je run veel koolhydraten, zoals pasta’s en rijst. Zo bouw je alvast reserves op.

2. Vermijd alcohol

Je hebt vandaag hard getraind, dan heb je wel een lekker wijntje of biertje verdiend toch? Fout! Alcohol is een vochtvreter en funest voor je conditie. Bewaar dat glaasje drank tot na de wedstrijd.

3. Eet 2 uur van te vorenLoop niet op een lege maag! Veel mensen denken dat dit voor een snellere vetverbranding zorgt, maar dit is niet zo. In plaats daarvan heb je minder energie en daardoor bestaat er de kans dat je eerder stopt. Wat kun je dan wel eten?

* Een klein deel van je maaltijd. Het grootste gedeelte eet je dan na het sporten;

* Een schaaltje magere yoghurt met fruit;

* Een banaan;

* Een volkoren boterham met notenpasta of krentenbol.

4. Eet niet te veel
Je wilt graag een nieuw persoonlijk record neerzetten. Dan lijkt het slim om extra veel te eten, maar dat is het niet. Als je normaal maar één bord eet, moet je nu niet in een keer drie borden nemen. Je maag raakt ervan in de war en rennen met een baksteen in je lijf is niet bevorderlijk voor je PR.

5. Drink voldoende water
Tijdens je run ga je flink zweten en al dat vocht moet weer aangevuld worden. Je wilt immers geen hoofdpijn krijgen. Water is dan je beste vriend. Drink 3 dagen voor de wedstrijd al extra water, totdat je urine helder van kleur is. Neem vlak voor, tijdens en na de wedstrijd regelmatig kleine slokjes water. Houd 0,7 tot 1 liter per uur aan.


6. Eten tijdens je run
Als je langer dan 1 uur achter elkaar hardloopt, dan put dit de energievoorraad in je spieren uit. Wil jij je energievoorraad op peil houden? Eet tijdens het sporten een banaan, energiereep of ontbijtkoek.

7. Na de hardloopwedstrijd

Een hardloopwedstrijd is een flinke aanslag op je lichaam. Je lichaam heeft tijd nodig om zich te herstellen. Wil jij snel je energievoorraad aanvullen? Eet twee uur na je run iets koolhydraatrijks en drink een sportdrankje.

Zin in een nieuwe uitdaging? Check de Sky Radio hardloopkalender voor een overzicht van alle hardloopwedstrijden in Nederland.

Op zoek naar een goede running hits? Van beginner tot gevorderd en expert: wij hebben hardloop playlists voor elk niveau.  

Actieoverzicht


Swipe